Je ademhaling als krachtig instrument om je lichaam mee te beïnvloeden

Je ademhaling is één van de meest krachtige instrumenten die je hebt. Je kunt er je lichaamsprocessen mee beïnvloeden.  Je bent er vaak niet van bewust, maar als je start met jouw ademhaling bewust te gebruiken, dan wordt het je grootste kracht. Dit artikel gaat over hoe je jouw ademhaling effectief kunt inzetten.

Wat kun je precies met je ademhaling bereiken?

Het is ontzettend waardevol meerdere malen per dag je adem te checken. Heb je een hoge, wat snellere en oppervlakkige ademhaling? Dan is je lichaam in een actiemodus. Je zou dit een staat van stress kunnen noemen. Niks mis mee, iedereen staat gedurende de dag meerdere malen in ‘een staat van stress’.

In een staat van stress komt er energie vrij uit je cellen. Deze energie gebruik je vervolgens voor je ‘taak’. Deze taak kan zijn je deadline die je moet halen, denkwerk, maar ook snel wegrennen bijvoorbeeld. Het is heel natuurlijk om meerdere malen per dag in actie te zijn. Echter is de energie in de cellen beperkt en moet je ook meerdere malen per dag terug kunnen schakelen in rust. Pas in rust kunnen cellen namelijk energievoorraden aanvullen en reparatieprocessen in je lichaam uitvoeren.

Pas in rust kun je (lichamelijk) herstellen en energievoorraden aanvullen

Pak je die rust niet, gun je jezelf er geen tijd voor of lukt het niet dan komt je lichaam in een afbraakmodus. Je lichaam geeft precies aan als je jezelf te weinig rust gunt. Je kunt dan klachten krijgen als: moeilijker in slaap komen, sneller geprikkeld zijn, mindere concentratie hebben, buikklachten, verteringsproblemen, meer pijntjes hebben, je stijver voelen.

Luister naar je lichaam via je ademhaling

Hoe beter je naar lichamelijke signalen luistert (en handelt) hoe beter je langdurigere klachten voor kunt zijn. En dit luisteren van je lichaam kun je dus perfect doen door meerdere malen per dag stil te staan bij je ademhaling. Hoe is deze gedurende de dag? En op welke moment is deze heel hoog? Breng je lijf dan simpelweg weer in een staat van rust door ademhalingsoefeningen.

In het volgende artikel staan een paar fijne ademhalingsoefeningen beschreven en via een film uitgelegd die je direct helpen om meer rust en herstel in je lichaam te krijgen.

Zie het artikel: ‘3 Ademhalingstechnieken om je lichaam in een staat van rust en herstel te brengen.’

Je ademhaling is 1 van de krachtigste instrumenten die je hebt om je lichaam te beïnvloeden